Organisatieverandering? Verwijt gedrag niet aan intenties en kwaliteiten!

alexandru-zdrobau-4bmtMXGuVqo-unsplash.jpg

Tijdens het proces van organisatieverandering, hoor ik geregeld een manager verzuchten dat het allemaal beter zou gaan met een beter team. Die gruwelijke 60 plussers “die eigenlijk allang met prepensioen zijn”, werknemers “opgegroeid in de oude wereld die nu echt niet meer meewillen” of jonge honden “waarvan ik niet begrijp hoe die ooit door de selectie zijn gekomen.”

IK HELP JE UIT DE DROOM

De meeste leidinggevenden denken dat hun problemen opgelost zouden zijn als ze hun droomteam zouden kunnen samenstellen. Ik wil hen bij dezen uit de droom helpen: dat is niet zo.

80% van het gedrag van mensen komt namelijk voort uit de consequenties die op dit gedrag volgen. Met andere woorden: het ‘systeem’ van de organisatie of jouw team, de set aan bewuste en onbewuste regels, afspraken, gewoonten en rituelen, bepaalt voor het grootste deel het gedrag van mensen.

Niet de intenties van mensen (“ze willen niet”), maar de consequenties van hun gedrag doen ertoe. En laat jij daar nou net als leidinggevende invloed op hebben! Dat is geen gemakkelijke, maar wel een leuke opdracht. Drie tips voor als je met gedrag en de consequenties aan de slag wilt gaan:

1.Stop met het verwijten van individuen voor bepaald gedrag en stel jezelf de vraag: “Wat maakt dat deze persoon dit doet?”, “Welke (onbewuste) boodschap geeft hij daarmee af?”. Op het moment dat jij het zelf minder persoonlijk maakt, kun je de waarde zien van weerstand en het niet willen – en deze in je eigen voordeel gebruiken.

2.Doe een ABC’tje. Wil je echt het gedrag analyseren? Dan helpt een A(ntecedant) -B(ehaviour) – C(onsequence). Zet de volgende stappen kort op papier.

  • Wat is het gedrag (B) wat je ziet?

  • Wat gaat hieraan vooraf? Welke prikkel of oorzaak? (A)

  • Wat zijn de consequenties (C)?

Wees je ervan bewust dat de A slechts 20% invloed heeft en de C 80%! Met deze analyse kun je bedenken hoe je de C zou kunnen aanpassen, om zo het gedrag te beïnvloeden!

 

3.Maak met elkaar afspraken over gewenst gedrag. Veel teams hebben afspraken over resultaten en werkwijze, maar niet over gedrag. Het expliciet bespreken en opschrijven van welke gedrag je wel en niet wil zien in een team, kan heel effectief zijn!

DIVERSITEIT BOVEN KWALITEIT

De podcast ‘Reply all’ leerde mij bovendien dat een divers team beter presteert dan een team waarin de beste individuen geselecteerd zijn. We kennen toch allemaal een team bestaande uit de beste individuele sporters, dat samen niet weet te presteren?

Dus in plaats van te denken hoe je ideale team eruit zou zien, qua kwaliteiten en intenties, kun je beter aan de slag gaan om het beste uit je team te halen! Dat doe je door open te staan voor alle signalen, kwaliteiten en gebruiksaanwijzingen van mensen en samen te werken aan het gemeenschappelijk doel.

Vorige
Vorige

Lerende organisatie vanuit systemisch perspectief

Volgende
Volgende

Wat is een lerende organisatie?